Clientii din Iad (partea I)
08.02.2013
Anul 2012 a fost unul greu. Atat din perspectiva de freelancer cat si din cea a "angajatului". Treaba de freelancing a mers de la ok la "super de cacat rau, nu stiu ce ma fac cu toate datoriile...". Respectiv, pana la jumatatea anului primisem 2 dintre cele mai nasoale tzepe si eram cu 4500 de lei in minus. N-as putea garanta faptul ca daca mi-ar fi platit toti datornicii partea cuvenita, nu m-as fi aflat in acelasi rahat monumental... Dar totul a trecut si acum, in 2013, ma simt mult mai bine si sunt mai pesimist ca niciodata!
 
 
S-o luam incetisor, cu inceputul...
 
 
Clientii din iad sunt oamenii care mi-au exploatat orice farama de ambitie, aruncand-o in proiecte care au navigat la sigur, pe apa sambetei, cu destinatia Pastele Cailor. Adica, munca faina pe zero bani. Unii au promis, alti au disparut, majoritatea s-au facut ca ploua si poate au mai dat un sut bugetului meu inainte de a disparea complet din ecuatie. Iata deci lista castigatorilor la sectiunea "Clienti din Iad" pentru anul 2012:
 
Locul 1: Cristian Dascalu
Client: TEDxCluj
Tzapa: ...cateva sute de euroi.
 
 
TEDxCluj a fost un proiect foarte challenging in care i gave my best pe toata zona grafica, aici ma refer si video (reclama/generic/etc). From the begining stiam ca proiectul este unul pro-bono, dar am muncit sperand ca intr-o zi, toata munca mea si loialitatea si devotamentul meu vor fi rasplatite prin faima, glorie si bani, you know? Am facut conceptele la 3 event-uri, ultimul fiind cel din iunie anul trecut. Dar in 2012 se simtea deja in aer the wind of change.
 
Pentru inceput, niciunul din conceptele TEDxCluj nu mi-a fost platit. Dar stiam ca din minusul care-l aveau acum 2/3 ani, ajunsesera cu a 3-a editie pe zero (2011), asa ca evenimentul din 2012 trebuia sa fie pe plus. Cativa din echipa veche deja abandonasera proiectul (mai mult sau mai putin) si crew-ul se schimba radical. Venisera oameni noi, iar eu nu mai aveam libertate deplina asupra conceptului grafic, cum l-am avut pana atunci. In principiu, toti se cam certau cu toti. Am venit cu ideile de baza, desi conceptul video n-avea nici in clin nici in maneca cu cel grafic; am plasat mai departe unui Junior Designer partea de implementare. Evenimentul a trecut (cu mai mult sau mai putin fast) si deja umbla vorba in targ ca se desface echipa complet. Intalnindu-ma cu una din colegele de echipa, mi-a spus ca our coordinator, Cristian Dascalu, a scos TEDxCluj pe profit si a plecat cu toti banii la TED (Global) in Edinburgh.
 
Motivatia: "Participand la TED vom avea licenta pentru evenimente mai mari, deci este un investment in TEDxCluj". Serios?! Nimeni nu primeste nimic si toti am muncit ani de zile ca tu sa pleci cu toti banii in Edinburgh? Faina echipa, bun coordonator, excelenta idee. Iti doresc mult spor, Cristian.
 
De ce pe locul 1: Pentru ca este singurul care m-a fraierit timp de 2 ani. Nu zic ca a fost neaparat o pierdere de timp, dar nu mi-am asumat ca exact asa cum intru, asa o sa si ies. Aveam sperante si vise, alimentate de Dascalu in persoana, ca vom creste, iar TEDxCluj va deveni un client profitabil cu imagine nationala.
 
--
 
Locul 2: Tudor Tarlev
Client: Kineters
Tzapa: ...cateva sute de euroi.
 
 
Pe Tudor l-am cunoscut prin Cristian Dascalu (coincidenta?) la TEDxCluj. Nu sunt sigur cu ce se ocupa, dar avea acelasi papagal ca si Dascalu. Promitea si visa fara absolut niciun rezultat concret. Imi ceruse anul trecut (si ma laudasem, naiv fiind) o serie de tricouri prin care urma sa fiu promovat pe Kineters. Adica eu desenez, el finanteaza, totul in jurul acestei platforme. Deadline-ul era in februarie si deja era jumatatea lui ianuarie si eu nu facusem nimic. In sfarsit, intr-o saptamana am desenat non-stop, in ideea in care tricourilor urmau sa fie printate de el. Efortul a fost atat de mare incat saptamani intregi dup-aia nu am mai reusit sa desenez macar pe sfert cu cat o facusem in cele 7 zile pentru Kineters.
 
Cand i-am spus ca am terminat desenele si astept telefoane de la tiparnita, Tarlev mi s-a confesat ca nu are inca bani de asa ceva, dar ca lucreaza din greu pentru a-i obtine. Intre timp, problema lui majora a devenit site-ul, care era deja invechit si nu putea obtine fonduri pe nimic altceva (evenimente, tricouri, etc) ...decat daca schimba site-ul. Asa ca mi-a propus sa-i fac designul de site, si cand intra banii, voi fi platit. M-am apucat sa-i fac site-ul, dar dupa cateva zile am realizat ca proiectul lui nu va face pasi foarte mari in viitorul apropiat si ca imi pierd vremea incercand orice varianta de a-i aduce bani pentru a-mi finanta tiparul tricourilor. 
 
Dupa ce a inceput sa emita pretentii asupra site-ului, am inchis orice forma de discutie.
 
De ce locul 2: Pentru ca mi-am pierdut resurse psihice, increzandu-ma in acest proiect. Este foarte asemanator TEDx-ului, doar ca aici e vorba de desen. Respectiv, eu nu am sperat niciodata sa fac bani din desen. dar m-a bucurat enorm auzind ca ar putea exista o finalitate a desenelor pe care le faceam. Dupa ce m-am prins ca Tarlev nu va avea niciodata bani pentru tricouri, am simtit o dezamagire asa mare incat nu am mai desenat luni intregi (pana in vara). Si mi-am promis sa nu ma mai implic in proiecte fantoma.
 
--
 
va urma...